Play podcast
Článek obsahuje pouze vybrané části podcastu, kompletní rozhovor si můžete poslechnout v naší audio verzi.
V roce 1996 jste promoval na pedagogické fakultě, aprobace matematika - tělocvik. Backgroundem jste ajťák. Jak jste se dostal k recruitmentu?
Je to úplně jednoduché. Sice mám maturitu z programování, ale na vysoké škole mě do programování nechtěli, tak jsem se rozhodl nastoupit na pedagogickou fakultu. Po absolvování mi řekli, že bych mohl začít jako učitel. Ale co se týče bydlení, neuměl jsem si představit, že bych celý život bydlel u maminky. I když nabídka byla lákavá, rozhodl jsem se najít práci, kde bych mohl využít alespoň část svého pedagogického vzdělání a něco z psychologie z pedagogické fakulty. Potom jsem dostal nabídku pracovat v oblasti recruitingu a od té doby jsem v této oblasti zůstal.
Ze začátku vaše cesta vedla spíše korporátní směrem, je to tak?
Po třech měsících mě propustili. Pracoval jsem pro Philip Morris, a když ruské trhy začaly klesat, propustili všechny lidi ve zkušební době. Takže tři měsíce v korporaci a pak jsem přešel do agentury Synergie. Tam jsem získal základy svého řemesla a především se naučil, jak komunikovat s klienty, protože v agentuře je klíčové být perfektní ve vztahu ke svým zákazníkům. A poté přišla další korporační zkušenost, tentokrát v Eurotelu.
Co jste měl v Eurotelu na starosti?
Měl jsem to štěstí, že Josef Fidler a Eva Hejlová mi dali příležitost převzít roli šéfa náboru. Vzhledem k tomu, že mi bylo kolem 26 nebo 28 let a měl jsem za sebou jen pár let zkušeností, to byla obrovská výzva. Takže jsem měl plnou zodpovědnost za celý nábor. Po dvou letech, když se ukázalo, že se mi daří dobře, jsem byl povýšen na pozici personálního manažera. Tato pozice zahrnovala nejen nábor, ale také mzdovou agendu, personální agendu a správu HR systémů, kompenzací a dalších záležitostí. Byl to další obrovský krok vpřed.
Poté jsme začali spolupracovat s Telefonicou. Toto spojení bylo velmi zajímavé a přineslo spoustu nových poznatků v oblasti personalistiky. Během této doby jsem se naučil mnoho o hodnocení, odměňování, mzdových systémech a dalších procesních záležitostech.
A pak přišla i agenturní zkušenost. Nicméně, kdy jste usoudil, že už je čas na založení vlastní společnosti?
Josef Fidler a Václav Kadeřábek, vedoucí manažeři Eurotelu, se rozhodli podnikat. Zavolali mi a ptali se, zda bych se k nim chtěl přidat. Po několika jednáních mi nabídli třetinu podílu ve firmě, a tak jsem se rozhodl vstoupit do podnikání.
Historie začala tím, že jsem byl třetinovým společníkem. Společně s Josefem jsme se dohodli, že prodáme naše podíly Václavu Kadeřábkovi. Já jsem si pak vzal rok volna, užíval si klidného života, lezl po skalách se svými dětmi, a v té době jsem začal přemýšlet o budoucnosti. Rozhodl jsem se, že zůstanu na straně dodavatelů. Po půl roce zvažování, zda se vrátit do korporace, či ne, jsem se rozhodl založit firmu mBlue. Není však žádoucí podnikat sám, a tak jsem přizval svého bratra, který ji dodnes řídí.
Zleva Milan Mahovský, zprava Tomáš Pospíchal
Proč jste mBlue opustil a založil dream.jobs?
Nebaví mě monotónní rutina. Když strávíte mnoho let na jednom místě, což platí jak pro Drill, tak pro mBlue, může to být v podstatě podobné. Po 10 až 15 letech to začne být nezáživné. Kromě toho, měl jsem skvělý nápad, který ocenil i Petr Bednařík z DataSentics (nyní Eviden). Před rokem jsme něco prodali a následně získali investici ve výši 1,6 milionu EUR, což je ekvivalent 40 milionů Kč. To potvrdilo, že můj nápad je skvělý. Když vám investoři důvěřují s takovou částkou, motivuje vás to k tomu dělat něco nového.
Dále jsem si všiml, že trh dlouhodobě stagnuje z hlediska inovací, změn a zlepšení. Sleduji, jak se trh vyvíjí v zahraničí a jaké trendy se objevují v jiných oblastech, například v obchodě. Vidím, že stávající tradiční portály, jako je Jobs.cz, Práce.cz a další, spíše stagnují a soutěží především cenou. Zaznamenal jsem relativně malý pokrok a inovace, což mě vedlo k přesvědčení, že zde existuje velký potenciál pro změnu.
Klidně mě opravte, ale zjednodušeně řečeno je dream.jobs pracovním portálem, který primárně využívá algoritmy umělé inteligence pro spárování vhodných pracovních pozic, které se na trhu nabízejí a jsou vhodné k CV kandidáta. Jednoduše vložíte svůj životopis do vašeho stroje a ten vám vyplivne vhodné pozice, o kterých byste si například jako kandidát nemyslel, že jsou určeny vám. Je to tak?
To je jedna z možných cest, kterou jsme zvolili, byla to taková ta hlavní myšlenka na začátku. Trh a zpětná vazba od zákazníků nás formují a posouvají vpřed. Zatímco si stále udržujeme tuto hlavní cestu a věříme v její budoucnost, trh nám ukázal, že část uchazečů preferuje klasický způsob. Hledáme cesty, jak těmto uchazečům umožnit tradiční přístup. Provádíme různé varianty pomocí testování. Například některým uživatelům nabízíme pouze moderní, intuitivní rozhraní (AI), zatímco jiným umožňujeme klasický přístup, kde si mohou vybrat, zda chtějí zadat lokalitu nebo provést fulltextové vyhledávání. Hledáme cesty, chceme kandidátům možnost vyhledávat pracovní nabídky způsobem, který jim nejvíce vyhovuje. Když se podíváme z pohledu kandidáta, tradiční pracovní portály říkají: "Přijďte ke mně!", snaží se prostřednictvím reklamy získat pozornost na své webové stránky.
My se též věnujeme této činnosti, avšak paralelně rozvíjíme síť pracovních portálů, což představuje v podstatě klíčovou inovaci. Nabízíme pracovní příležitosti přímo kandidátům při jejich návštěvě jiných webových stránek. Když navštívíte kteroukoliv z těchto stránek, uvidíte záložku s pracovními nabídkami, HR pozicemi a dalšími pracovními příležitostmi. Nově spouštíme další pracovní portály na Slovensku, například pravda.sk, kde se při čtení článku o vývoji mezd můžete ihned dostat k pracovním nabídkám. Podobnou spolupráci budeme spouštět i s Tipcars, kde si můžete koupit auto a zároveň vidíte nabídky práce na stránce dreamjobs.tipcars.com.
Tímto způsobem přinášíme pracovní nabídky kandidátům přímo na místa, kde se pohybují a to zahrnuje i oslovování pasivních kandidátů, kteří se nacházejí na internetu i mimo pracovní portály. Z firemní perspektivy také umožňujeme prezentaci firemní značky. Momentálně působíme na sedmi místech, s plány na spuštění dalších tří, což nám poskytne přítomnost na deseti místech, což je z marketingového hlediska velmi příznivé.
Jaké má dream.jobs ambice? Pokud jsem celý systém pochopil, jde o záležitost replikovatelnou de facto kdekoliv?
Naše ambice jsou samozřejmě velké, stejně jako každý začínající podnikatel považuje svou domovskou zemi za první krok. Abychom získali investici, musíme mít náš obchodní plán tak pečlivě naplánovaný, abychom mohli expandovat do desítek dalších zemí. Naším cílem je efektivně využít tuto investici a dokázat, že jsme schopni rozšiřovat naše aktivity z jedné země do druhé. Právě nyní směřujeme z České republiky na Slovensko a učíme se kroky, které nám umožní úspěšně vstoupit na nový trh. Nechceme se stát jedničkou, ale chceme dosáhnout úspěchu, aby náš produkt byl široce používán, generoval příjmy a mohl být úspěšně replikován v dalších zemích, jako například Německo, Polsko nebo Anglie.
Rozhodnutí, kam přesně směřovat dál, závisí na marketingové analýze a naší schopnosti rychle realizovat plánované kroky s ohledem na finanční možnosti. Snažíme se vytyčit si cesty k postupnému úspěchu, i když uznáváme, že prosadit se v této konkurenční branži není jednoduché.
A pak je tu váš pricing model, vychází z předpokladu platby za výkon, tedy platby za CV. Na čem je tento model založený, resp. bude životaschopný?
Spočítali jsme to a samozřejmě jde o množství. V podstatě v každém byznysu hraje roli nějaké to kritické množství – ať už jde o inzeráty, nebo kandidáty. Řešíme to tím, že navazujeme spolupráci s vydavatelstvími, kde replikujeme náš portál, inzeráty a loga našich zákazníků. Tato spolupráce přivádí návštěvnost na náš portál, což vytváří synergii umožňující reakce na inzeráty. Situace, ve které se nacházíme, je však obtížná, protože máme kritické množství inzerátů (kolem 1.000 inzerátů), ale máme nedostatek kandidátů. Získat velké množství kandidátů, kteří by odpovídali na 1.000 inzerátů, je komplikované.
Právě proto začínáme masivní kampaň na získávání kandidátů, přičemž se snažíme splnit jejich očekávání a zajistit relevantní životopisy. Tato transformace je naším úkolem pro následující měsíce a čtvrtletí, kde naše kampaně s mediálními domy budou masivní.
HR svět je relativně konzervativní, což se o technologiích říci nedá. Nezačínají být nůžky zásadně rozevřené?
To vůbec neplatí. Když se rozhodnete postavit si vlastní e-shop, není to žádný problém. Během několika minut si ho můžete jednoduše vytvořit. Princip je úplně stejný, technologie, které před pěti lety byly složité, se zcela mění. Dnes si můžete snadno vytvořit kariérní stránky během pěti minut a zaplatíte za to desetinu ceny oproti předchozím možnostem. Pokud si zakoupíte podobný produkt od jiné softwarové společnosti, může to stát statisíce. S LMC to bude polovina, a pokud to koupíte od nás, ještě méně. Brzy dojdeme k tomu, že to bude podobné jako platforma Shoptet, kde si jednoduše vytvoříte svůj profil během chvíle, a vše bude integrované – včetně platební karty a logistických společností. Právě opačným směrem se ubírá trend, vše se zjednodušuje.
Jak velký rozdíl je mezi tím, jak jste dream.jobs designoval a tím, co všechno jste museli změnit v průběhu? Překvapilo vás něco zásadním způsobem, i přes léta strávená v oboru?
Základní myšlenka spočívala v tom, že využijeme AI na kariérních stránkách a podpoříme to pomocí pracovního portálu, který bude poskytovat služby zdarma. Z mého pohledu jsme vyvinuli vynikající řešení pro kariérní stránky. V současné době se zaměřujeme na rozvoj sítě pracovních portálů - momentálně sedm, brzy deset a následně patnáct. Kariérní stránky se tak stávají doplňkovým produktem pro firmy, které mají zájem. Hlavní myšlenka se tak zcela obrátila, protože původně jsme očekávali rychlejší poptávku po kariérních stránkách, což se děje postupně, a naopak roste zájem o síť pracovních portálů dream.jobs.