Tradiční koncept rodičovské dovolené je passé

Rozhovor s Janou Bauduin, zakladatelkou portálu mámavpráci.cz

Jana Bauduin je zakladatelkou unikátního kariérního portálu mámavpráci.cz, který spojuje matky a zaměstnavatele na základě společného jmenovatele, kterým je pracovní flexibilita a alternativní úvazky. Jana Bauduin nejprve vystudovala bakalářský program na fakultě mezinárodních vztahů pražské VŠE, magisterský program mezinárodního obchodu pak dokončila ve Francii, na univerzitě v Orléans. Předtím, než založila portál mámavpráci.cz působila více než deset let na různých pozicích zejména v marketingové komunikaci. Pracovala například v gigantu Carrefour, ale byla i spolumajitelkou lokální komunikační agentury.

Jana Bauduin

Co vás přivedlo k tomu, že jste založila portál mámavpráci.cz?

Byla to vlastní zkušenost. Sama jsem v roli mámy malého dítěte intenzivně řešila kloubení role profesní a mateřské a najednou si uvědomila, že jsem doslova obklopena ženami, které jsou v podobné situaci. Byly to schopné, dynamické ženy, které toho ve svých profesních životech mnoho dokázaly, a které se najednou díky mateřství ocitaly v situaci, kdy masivně opouštěly své úspěšné kariéry, protože se s vytouženým dítětem nechtěly vracet do pracovního nasazení, na které byly zvyklé. Na druhou stranu si neumí představit, že by svůj život omezily po dlouhá léta jen na péči o dítě, a tak všechny všemi možnými způsoby hledají alternativní cestu. Cestu, při které mohou být disponibilními mámy pro své děti a zároveň vést vlastní aktivní život. A na trhu prostě nebylo místo, kde by tyto ženy nacházely přehledně nabídky práce, které odpovídají jejich novým potřebám, ani místo, kde by tyto ženy nacházely podporu a informace vztažené ke kloubení kariéry s rodinou.

K definitivnímu rozhodnutí vytvořit místo k virtuálnímu setkávání maminek a zaměstnavatelů mě ale přesvědčila má zkušenost ze strany zaměstnavatelské. Vím, jak efektivním nástrojem rozvoje mohou zejména pro menší a střední firmy být flexibilní úvazky, ale také jsem udělala zkušenost, jak důležité je obsadit tato místa lidmi s těmi správnými zkušenostmi a hlavně motivací. A těmi dnešní mámy určitě jsou.

mámavpráci.cz

Jaké jsou tedy dnes ženy, které odcházejí na mateřskou?

Spolu s neustále se posouvajícím věkem pro rození dětí jsou ženy, které dnes odcházejí na mateřskou dovolenou, již většinou velmi zkušené. Mají velké profesní zkušenosti a znalosti. Stihly již zakusit pracovní úspěchy a pocit vlastní hodnoty a navíc jsou vzdělané. Myslím, že i právě proto je pro ně tolik obtížné na několik let (jak od nich společnost stále očekává) zcela vytěsnit věškeré pracovní aktivity. I jako matky se chtějí seberealizovat, cítit se užitečné a úspěšné. Důležité ale je, že chtějí také vychovávat své děti.

Nedávno jste prezentovali výsledky vašeho průzkumu Mámy a práce. Jaké potřeby a aspirace matek malých dětí odhalil v kontrastu s očekáváním společnosti?

Opravdu nosné je zjištění, že tradiční koncept tříleté rodičovské dovolené, během které se žena věnuje výhradně dětem a rodině, je passé, stejně jako myšlenka, že se následně vrátí do práce na standardní úvazek a bude spokojená. Klíčovými poznatky průzkumu jsou totiž masivní touha matek malých dětí po práci jako prostředku seberealizace a ještě masivnější potřeba flexibility.

Průzkum jednoznačně ukázal, že ženy si dnes přejí zůstat profesně aktivní i v době, kdy pečují o velmi malé děti. Téměř devět žen z deseti by se do profesního života rádo zapojilo mnohem dříve než v tradičních třech letech věku dítěte. Zároveň ale platí, že jen zanedbatelné procento žen uvažuje v prvních letech života dítěte o plném úvazku a 99 procent žen preferuje v této době alternativní pracovní uspořádání, nejčastěji v rozsahu zhruba polovičního úvazku či projektové spolupráce se zaměstnavateli.

Masivní touha po alternativním pracovním uspořádání ale zdaleka nekončí nástupem dítěte do školky. Tři čtvrtiny dotázaných žen by návrat k plnému úvazku volily později než ve standardních třech letech dítěte. Matek, které by plný úvazek vítaly “již” ve třech letech věku dítěte, je dokonce méně, než těch, které by jej preferovaly až tehdy, když je jejich dítě starší než osm let.

Znamená to, že dnešní matky nechtějí být nuceny rozhodovat mezi rodinou a kariérou?

Je to přesně tak. Situaci myslím celkem dobře ilustruje fakt, že možnost kloubit práci s hodnotným rodinným životem je pro matky důležitější než například výše platu! V kombinaci se zjištěním, že dvě třetiny žen se po skončení RD ke svému původnímu zaměstnavateli nevrací, právě proto, že jim tento neumožní flexibilní návrat a že nabídnutí flexibility je pro matky nevětším motivem ke změně změstnavatele, dostáváme o důležitosti altenativního pracovního uspořádání poměrně ucelený obrázek.

Co tato zjištění znamenají pro zaměstnavatele?

Zejména v kontextu masivní porodnosti posledních let to znamená, že firmy, které se nedokáží tomuto fenoménu přizpůsobit a svým zaměstankyním nabídnout alternativní zapojení do práce, budou dále čelit zvýšené fluktuaci a s tím spojeným nákladům. Některé zahraniční studie uvádějí celkové náklady až 100.000 liber na nahrazení manažera, zaškolení a zplnoprovoznění jeho nástupce. I některé české společnosti již samy disponují obdobnými propočty, na základě kterých se rozhodly zavést speciální flexi programy pro své zaměstnankyně vracející se do práce po mateřské dovolené. Obrovskou motivaci a nasazení maminek, které se do práce na alternativní úvazky vracejí, firmy konstatují jako jakýsi vedlejší produkt.

Fakt, že na pracovním trhu je velmi početná skupina zkušených, kvalifikovaných a flexibilitou motivovaných odborníků, kteří jsou ochotni pracovat na alternativní bázi, je podle mého názoru dnes ale opravdu třeba chápat jako velkou příležitost.

Myslíte tím alternativní úvazky matek jako příležitost pro zaměstnavatele?

Určitě. Vezmeme-li v úvahu, že jen naše databáze ukazuje, že většina “pracujících matek” má víc než osm let praxe, jazykové znalosti, alespoň vyšší odborné vzdělání a mnoho zkušeností a dovedností získaných během kariéry, pak si uvědomíme, že výhody, které mohou zaměstnavatelé získat nabídnutím flexibility této skupině pracovního trhu, jsou značné. Platí to zejména pro malé a střední firmy, které mají tradičně problém přitáhnout na klíčové pozice ty pravé talenty a často se navíc potýkají s rozpočtovými problémy.

Z business hlediska to dává smysl. Prostřednictvím maminky na flexi úvazek může rostoucí firma získat opravdu zkušeného a produktivního spolupracovníka, třeba na nižší počet hodin a dovolit si tak odborníka, kterého by jinak nezaplatili a nevytěžili a postupně upravovat velikost úvazku podle toho, jak se firma vyvíjí. Dává managementu také možnost přitáhnout odborníky, jejichž kompetence, profesionalitu a zkušenosti by do svých firem jinak nepřilákali. Manažeři, se kterými se setkávám, potvrzují, že nabídnutí pracovní flexibility této skupině pracovního trhu zvyšuje produktivitu, snižuje náklady a umožňuje pružně reagovat na měnící se potřeby firem. A to je pro business, obzvlášť v těžkých dobách jako ta dnešní, dobrá zpráva.

Můžete uvést příklady z domova či zahraničí?

Dobrých příkladů lze uvést celou řadu. Od mikropodniku na cestě za zahraniční expanzí, který najme na tři dny v týdnu zkušenou marketingovou specialistku, jejíž mezinárodní zkušenosti by na standardní úvazek nezaplatili, přes rozvíjející se rodinnou společnost, která díky zkrácenému pětihodinovému úvazku zaměstná finanční manažerku se zkušenostmi z prestižních firem a dopřeje si tak maximum šancí na úspěch, až po drobnou, ale rostoucí firmu, která na pár hodin týdně najme schopnou personalistku, která rozvoj usnadní, ale o které by na plný úvazek společnost ani nemohla přemýšlet. Zmínit můžeme i to, že pracující matky také často mohou a chtějí pracovat z domova, což firmám šetří náklady na prostor v kanceláři, vybavení a podobně.

A konkrétní příklady? Nedávno například naším prosřednictvím hledal nové posily do svého týmu inovativní výukový portál angličtiny s názvem English Attack!. Malá, ale rychle se rozvíjející společnost s opravdu velikými ambicemi poptávala spolupracovníky s marketingovými a sales kompetencemi na podporu uvedení nové služby na trh. Spolupráce na částečný úvazek odpovídala objemu jejich vyvíjejících se potřeb a na pracujících mámách je lákala především vidina zkušených odborníků, navíc ochotných pracovat z domova, což pro ně jako malou firmu znamenalo i úsporu nákladů na pracovní místo v kanceláři.

V zahraničí to funguje také. Například ve Velké Británii svůj růst na maminkách zcela postavila řada firem zejména z kategorie mikropodniků. Například firma Hireserve, která působí v oblasti IT, za svůj růst a prosperitu vděčí podle slov své ředitelky tomu, že se rozhodla najmout zkušené pracovníky na částečné úvazky. Pro role, jako je marketing či account management, najali lidi nejvyššího kalibru, které platili jen na dva či tři dny v týdnu, což odpovídalo jejich potřebám. Jak rostly děti zaměstnanců, tak firma postupně navyšovala úvazky - business totiž také hezky rostl.

Jaké cíle si klade portál mámavpráci.cz v podpoře alternativních úvazků na českém trhu práce?

Naším cílem je, aby zaměstnavatelé v alternativních úvazcích viděli nástroj efektivního řízení a rozvoje firem a v máměvpráci.cz toho, kdo jim poskytne na tyto specifické náborové potřeby odpověď.

(Konkrétně plánujeme do budoucna alternativní způsoby práce a zaměstnavatele podpořit i významným rozšířením naší servisní sekce a přinášet inspiraci firmami, které úspěšně alternativní úvazky zavedly, zajímavé případové studie, výzkumy, ale i praktické rady vztažené k zavádění flexibility včetně jakéhosi průvodce - toolkitu - pro úspěšný průběh rodičovské dovolené kmenových zaměstnankyň. Ráda se s vámi o tyto plány podělím v pravý čas konkrétněji.)

Co dalšího vedle nabídek práce přinášejí vaše stránky maminkám?

Kromě pracovních nabídek u nás maminky najdou elektronický magazín, kterému říkáme Máma-zín, v rámci kterého přinášíme praktické informace, rady, tipy, inspiraci, vše ve vztahu ke kariéře a rodičovství. Součástí je i poradna právníka či psychologa a na našem Facebooku mohou maminky sdílet i své zkušenosti, úspěchy či starosti, které kloubení malých dětí a práce přináší. Samozřejmostí pak je možnost vytvoření online životopisu, který se stává součástí naší databáze.

Jaké kroky by měl podniknout zaměstnavatel, kterého váš projekt zaujme?

Zaměstnavatel, který chce oslovit s nabídkou volného pracovního místa s flexibilitou uživatelky portálu mámavpráci.cz, se jednoduše na portálu zaregistruje jako zaměstnavatel a online objedná zveřejnění svých pracovních míst. Vše je jednoduché a myslím, že i velmi intuitivní. A samozřejmě se nebráníme tomu, aby nás firmy, kterým se to, co děláme líbí, podpořily i jinak :). Kontakty jsou uvedené na portálu.

Kdy podle vás budou v České republice alternativní pracovní úvazky naprosto běžnou praxí?

Vzhledem k tomu, že firmy dnes musí čelit stále rychlejšímu vývoji, stále obtížnějším výzvám a společenským změnám v čím dál větším tempu, je zcela možné, že i přizpůsobení se novým požadavkům pracovního trhu bude velice velice rychlé. Ovšem za předpokladu, že aktéři pracovního trhu - zaměstnavatelé - dokáží tuto příležitost rychle uchopit a využít v boji s obtížnou situací, které firmy musí čelit.

Doplňující otázky

Oblíbený autor, kniha: poslední dobou mě dostalo snad vše od Jerome Garcin

Oblíbená činnost: svět je krásný z koňského hřbetu

Na co se těšíte: na prázdniny ?

Čeho se bojíte: Strachu. Strach paralyzuje a znemožňuje pokračovat v cestě ...

Vaše motto: “jít stále dál”

Oblíbený nápoj: zelený čaj, červené víno a růžové šampaňské

Oblíbená rozhlasová stanice: poslouchám snad jen zprávy Radiožurnálu, který mám naladěný v autě

Oblíbený film: filmy v horizontu několika dní zásadně zapomínám

Oblíbené místo: to, ze kterého mám otevřený pohled na úžasnou krajinu kolem naší vsi, když každý den přijíždím domů

Oblíbené periodikum: Hospodářské noviny

Oblíbený server: přeci mámavpráci.cz

Kým nebo čím byste chtěla být v příštím životě: na příští život nevěřím, budu tedy muset všechno stihnout v tom současném