Které otázky jste si coby majitel vzdělávací společnosti začal pokládat vloni poté, co pandemie vloni vypukla a nikdo de facto neměl ostrý výhled do budoucnosti?
Otázky jsem si pokládal skoro stejné, jako mám nyní. Kdy to skončí a jaká témata můžeme nabídnout v rámci restartu celého vzdělávacího programu. Většina klientů zastavila podporu vzdělávacích programů v rámci otevřených seminářů a dle vládních opatření omezila na nezbytné. Máme minimum zakázek v porovnání s předchozími roky, ale nestěžujeme si, nečerpáme podpůrné programy a pracujeme na další budoucnosti.
Vzhledem k tomu, že je naším cíle být stále v TOP 10 vzdělávacích agentur ČR, tak připravujeme nová témata, kterými podpoříme restart po ukončení pandemie. Úspěšně vidíme i prodej licencí videokurzů v oblasti Excelu.
Co jste v té době řešil naopak ve výrobní firmě, kde jste působil na pozici ředitele a nyní v oblasti odborného poradenství?
Řešil jsem zejména nedostatek a kvalitu personálu v souvislosti s připraveností na nová opatření a trendy v boji s pandemií. Pravidelné antigenní testování s motivací zaměstnanců na dobrovolné testování chodit se nám daří zvládat, ale celkově nevidím snahu státního systému o podporu firem, které mají dost zakázek a nečerpají dotační programy.
Jakou konkrétní formu podpory pro firmy od státu byste očekával ve vaší situaci?
Konkrétně bych viděl podporu takto:
- Úhrada testování zaměstnanců.
- 100% kompenzace karantény státem, nyní hradí 14 dní zaměstnavatel.
- Snížení odvodů do sociálního pojištění.
Museli jste ve firmách zavádět nějaká radikálnější opatření na ochranu zaměstnanců nebo pro zachování kontinuity byznysu?
Většinou jsme si vystačili s pravidelným antigenním testování, 3R a rozumem. Ve výrobních firmách se směnným režimem nicméně nelze doporučované standardy home-office aplikovat jak u přímých pozic, tak ani u režijních. Údržba vám na home-office stroj neopraví.
Vaše kurzy nabízené pod hlavičkou Quality Point jsou převážně technického zaměření a do té doby probíhaly hlavně prezenčně. Jak jste se novým podmínkám a omezením přizpůsobili?
Zahájili jsme on-line programy v oblasti práva a soft skills nástrojů, což se v rámci konkurence povedlo pouze omezeně. V oblasti on-line vzdělávání nevidím smysluplnou budoucnost, je to stejné jako ve školství. Dá se realizovat na přechodnou dobu, ale výsledkem je pokles kvality vzdělávacího programu. On-line vzdělávání vidím reálně pouze v rámci zákonných požadavků a změn, účetnictví a ostatních programů, kde není potřeba přístup lektora.
Pokud máte hodnotit dnes s odstupem, do jaké míry vaše dvě firmy situace kolem koronaviru doposud zasáhla?
Obě společnosti obratově rostly. V oblasti automatizace jsme rostli o 17 % a v oblasti vzdělávání jsme některé programy kompenzovali další aktivitou, jako je třeba podpora kvality tříděním pro dodavatele. Celkově hodnotím toto období jako dobu, kdy je třeba plánovat s větší rezervou a hledat obchodní příležitosti i v oblastech, které vás dříve neoslovovaly.
Jak myslíte, že pandemie ovlivní trh vzdělávání v příštích letech? Na co se plánujete zaměřit?
Podle mě se trh vzdělávání vrátí do starých kolejí. On-line vzdělávání bude fungovat pouze omezeně a dotační programy budou dále znehodnocovat kvalitu vzdělávacích programů.
O jaká témata školení z nabídky Quality Point je v tuto chvíli zájem?
Především je zájem o změny zákoníku práce, práci s emoční inteligencí, technické nástroje a bezpečnost strojů.
Plánujete nějak dále upravovat nabídku vzdělávání a souvisejících služeb s ohledem na měnící se požadavky trhu?
Chceme být více v kontaktu s klienty a upravovat programy tak, abychom zvýšili jejich individuální přidanou hodnotu.
A co oblast automatizace a robotizace, ve které působí právě vaše druhá společnost Montekord Machines? Ovlivnila stávající situace vaši firemní strategii nebo cíle?
Objevili jsme zajímavý růstový potenciál, který musí být podpořen odborným a motivovaným týmem odborníků. Chceme se zaměřit na dlouhodobé a opakované zakázky se specializovaným zaměřením a zvýšení diverzifikace zákazníků v oblastech mimo automotive. Zároveň si naše společnost chce udržet pověst specialisty v oblasti výroby jednoúčelových strojů a automatizace nejen na území ČR, což se daří, neboť už máme pro letošní rok objednány první projekty do Severní Makedonie a USA.
Vnímáte, že se za poslední rok výrazněji změnil zájem a poptávka firem po vašich technologických řešeních?
Vnímáme to, že nás zákazníci berou jako dodavatele, který se nebojí nových řešení a specializací. Více se zaměřujeme na oblast svařování, kde máme podporu nových techniků. Pro vlastní vývoj aplikací jsme zřídili nové pracoviště včetně zkušebního robota, kterému se věnují mladí inženýři z řad zaměstnanců Montekordu.
Jaké výzvy před vámi aktuálně stojí, ať už pracovní nebo osobní?
Nezůstat stát před problémem, nečekat až mě někdo podpoří a v každé situaci hledat nový směr. V rámci rozvoje našich společností připravujeme nové investiční projekty k zajištění dostatečných montážně-výrobních prostor.