Jaká byla vaše kariérní dráha a proč jste se rozhodla pro personalistiku?
V personalistice pracuji více než sedmnáct let. Prošla jsem několika společnostmi od ryze českých až po nadnárodní korporace. Krátkou dobu jsem působila v Belgii. Personalistika pro mě představuje krásnou kombinaci práce s lidmi, při níž se dají kombinovat byznysové zájmy se zájmy zaměstnanců. Můžeme být kreativní, hledat příležitosti, které byznys posouvají dopředu ke spokojenosti obou stran: jak vedení společnosti, tak zaměstnanců. Ve společnosti Tatra Trucks působím tři roky. Na starosti mám personální úsek, BOZP a interní komunikaci. Včetně mzdové účtárny a bezpečáků v našem úseku působí třináct lidí.
Jak pracujete s mladou generací? Vychováváte si své budoucí zaměstnance?
Bez zapojení mladé generace bychom se samozřejmě neobešli. Do budoucna potřebujeme pracovat s mladými lidmi. Tak, aby byli schopni nahradit zkušené matadory, kteří nám budou postupně odcházet do důchodu. Nováčky musíme zapracovat, aby se dostali na úroveň zkušených zaměstnanců. Naše společnost je, i díky své bohaté historii, zaměřená na práci s různými generacemi. Běžně se u nás předává zkušenost z dědy na otce a syna. V podniku máme spoustu zaměstnanců tří generací. Dokonce i můj děda pracoval v Tatře na Slovensku.
Jak se vám při náborech pracuje s generací “Z”?
Tato generace se liší. Statistiky tvrdí, že dnešní mladá generace více dbá na svůj volný čas. Loajalita k zaměstnavateli není taková jako dříve, kdy zaměstnanci pracovali na jednom místě od školy až do důchodu. Dneska více střídají profese, mění zaměstnavatele, dokonce i povolání. Nechci to ale na druhé straně přeceňovat. Pracovala jsem ve svých týmech hodně s mladými lidmi a myslím, že je to do značné míry individuální. Záleží, co ta konkrétní společnost umí nabídnout.
Podporujete střední a základní školy?
Intenzivně podporujeme duální vzdělávání. Většinou se v našem případě jedná o školy technického zaměření v našem okolí. Kromě standardů, jako jsou exkurze a praxe, se snažíme nabízet i něco navíc. Máme krásný projekt Tatra do škol. Studenti odborných škol mají v jeho rámci možnost si sami seskládat automobil a vyzkoušet si, jak montáž nákladního automobilu Tatra funguje. Samozřejmě pod naším odborným dozorem a mentoringem. Projekt Tatra do škol se dál rozšiřuje. Kromě škol v Česku se do něj postupně zapojují i střední školy na Slovensku.
V minulém roce jsme dokonce měli soutěž se závodním týmem Buggyra, který nás reprezentuje na Rallye Dakar. Jeden ze studentů, kteří se do projektu zapojili, mohl s týmem vyrazit na rallye do Saúdské Arábie a poznat práci mechanika v závodním týmu. Studenta si vybral formou soutěže přímo závodní tým Buggyra Racing a on sám svou následnou cestu do Saudské Arábie považuje za nezapomenutelný zážitek.
Pracujete nějak s budováním značky zaměstnavatele?
Za posledních deset let, kdy je Tatra v českých rukách, se pověst naší společnosti velmi posunula. Pod novými majiteli se nám dobře daří. Lidé to vnímají a začínají se nám hlásit velmi zajímaví uchazeči o práci. Samozřejmě i díky bohaté historii, Tatra tady je již 172 let, funguje i značka Tatra, kterou se snažíme dále rozvíjet a starat se o ni jako o rodinné stříbro českého průmyslu, jímž bezesporu je.
Využíváte v oblasti budování značky zaměstnavatele nějaké moderní technologie – sociální sítě, webové portály?
Bez těchto online nástrojů se dnes neobejde v personalistice žádný podnik. Proto využíváme veškeré možné sociální sítě. Nedávno jsme vstoupili dokonce na síť TikTok, abychom Tatru přiblížili nejmladší generaci. Pro aktuální nábor, kdy do Tatry a jejích dceřiných a sesterských společností sháníme až pět set nových zaměstnanců různých profesí, jsme spustili web chcidotatry.cz. Naše profily na sociálních sítích jak na Facebooku, tak na LinkedInu či Instagramu mají hodně fanoušků, z jejichž řad mnohdy vybíráme nadšené zaměstnance ochotné se kvůli Tatře i přestěhovat.
Jak nyní vnímáte situaci na trhu práce a jak se vaše společnost na tento stav adaptuje?
Trh práce je stále přehřátý a pracovní síly je nedostatek. Jsme si toho vědomi. Snažíme se proto při náboru využívat jinakost Tatry oproti jiným společnostem. Práce u nás je různorodá. Je to dáno tím, že přestože jsme automobilka, nevyrábíme velké série. Spíš se soustředíme na speciály. Lidi u nás proto nepracují na linkách a nevykonávají stereotypní práci pořád dokola. Jejich práce je mnohem pestřejší.
Zároveň razíme heslo, že každý člověk něco umí, má nějakou zkušenost či zručnost. Proto se snažíme tyto dovednosti najít a pracovat s nimi. Tato logika se nám nejvíce osvědčila například při náboru uprchlíku z Ukrajiny, kterým jsme byli schopni pomoci nalézt takové uplatnění, které zvládnou. A dále platí, že co lidi neumí, to je naučíme. Přesto se ale jen na český pracovní trh spolehnout nemůžeme a musíme si vypomoci i dalšími národnostmi. Snažíme se ale, aby jejich začleňování do kolektivu bylo co nejpřijatelnější i pro naše zaměstnance a aby týmy dobře fungovaly.
Jak reagujete na zvyšování cen, inflaci, ale i růst mezd na vaší straně? Jak pracujete s těmito složkami, ale např. i benefity zaměstnanců?
Také nás se samozřejmě týká zvyšování cen v oblasti materiálů a energií a kvůli inflaci též zvyšující se tlak na růst mezd. Naše společnost navyšuje mzdy zaměstnanců každoročně. Kromě mzdy nabízíme našim zaměstnancům benefity, kterých máme v naší společnosti více než patnáct. Kromě obvyklých benefitů nabízíme něco navíc. Například možnost udělat si řidičáky skupiny C, jízdy na našem polygonu. Snažíme se také jako určitou formu benefitu využít i jízdy zrekonstruovanou Slovenskou strelou, případně návštěvy nového Muzea nákladních automobilů Tatra. Naším cílem je dokázat využít to, že máme jako jediná tuzemská automobilka české vlastníky a chceme sázet na hrdost a patriotismus.
Co považujete za největší rozdíly z období před pandemii a po ní?
Obecně je můj názor takový, že každá doba přináší své. Teď je to příšerná válka téměř za humny, předtím byla pandemie, před ní se řešil příliv uprchlíků z Afriky a mohla bych pokračovat. Naším úkolem je být co nejvíce agilní, flexibilní, abychom každou turbulenci ustáli. Jako společnost i jako zaměstnanci. V době pandemie jsme díky tomuto přístupu dokázali udržet výrobu a nezastavili jsme, byť na jediný den. A tato stabilita se projevila v rostoucí loajalitě našich zaměstnanců.
Jak se změnila vaše práce oproti časům před pandemií?
Také v našem podniku jsme více využívali online forem a hybridního režimu tam, kde to bylo možné. Nicméně pokud je možnost vrátit se k osobní komunikaci, tak ji preferujeme, protože osobní přístup je nenahraditelný. Home office se ale na určitých pozicích stal standardní součástí naší práce.
Jaký je váš pohled na firemní vzdělávání a využití online technologií, virtuální reality?
Vzdělávání a rozvoj jsou v dnešní době velmi důležité, zejména pro mladé lidi. Součástí naší firemní filozofie je rozvíjet zaměstnance od dělnických až po nejvyšší pozice. Využíváme k tomu také online technologie. Některá školení, která mohou být odborná a kratší jdou udělat v online prostředí. Jsou ale situace, kdy je lepší osobní přístup. Virtuální realitu jsme využívali v rámci různých veletrhů. Pro vzdělávání samotné ji ale nevyužíváme, možná i proto, že je to nákladné. Tím se ale těchto technologií do budoucna nezříkáme.
Jaké máte plány do budoucna – jaké projekty v HR chystáte?
Projektů je celá řada. V tuto chvíli máme rozjetý projekt změny systému odměňování zaměstnanců. Připravujeme a stále vylepšujeme Tatra akademii v oblasti vzdělávání a rozvoje. Chystáme revizi hodnocení zaměstnanců. Aktuálně je ale naším největším úkolem sehnat pro Tatru stovky nových zaměstnanců, abychom byli schopni reagovat na zvýšenou poptávku po našich produktech. A samozřejmě je zadaptovat a ve společnosti udržet. Tomuto úkolu v současné době spolu se svým týmem věnuji nejvíce energie.