Top Vision je na trhu už 18 let, a přesto působí jako inovátorská společnost. Čemu se věnujete nejčastěji a nejraději?
Nejraději máme samozřejmě dlouhodobé projekty. Je to logické, protože vzdělávání je celoživotní proces. Když s námi klient spolupracuje na interním vzdělávacím projektu s dlouhodobým cílem a dopadem, vidíme, jak se rozvoj daří, a máme možnost programy v průběhu upravovat v souladu s nejnovějšími trendy a celý proces tak nejen zpestřit, ale také posunout.
Na co, kromě kvality programu, kladou firemní klienti největší důraz?
Na best practice lektora. Tedy na to, aby byl lektor opravdovým odborníkem s praxí v oboru, kterého se školení týká. V současné době nestačí jen to, že někdo dělá lektora například 15 let. Firmy, a v návaznosti na to také účastníci kurzů, vyžadují zkušenosti z praxe. Ne z teorie.
Mnoho lidí mluví o tom, že se trh s profesním vzděláváním mění. Je to podle vás dobře?
Ke změnám dochází ve všech oborech, protože dynamika a změna jsou důležité. Osobně jsem přesvědčen, že změna je příležitost. Ať už se jedná o nové trendy směřující tréninky více k praxi, nebo o možnosti, jak kombinovat a propojovat online vzdělávání s tradičním tréninkem s lektorem „naživo".
Jak se změnil přístup firem v době, kdy vzdělávání může být zajímavým benefitem pro zaměstnance, ale zároveň je v podstatě nulová nezaměstnanost?
Firmy pro své zaměstnance často hledají školení, která je pomohou připravit na situace v budoucnu. Například předpokládají, že zaměstnanec se v rámci firmy posune na vyšší pozici. Firmy si pečlivě vybírají, do koho budou investovat a koho budou podporovat v rozvoji. Celoplošným vzdělávacím „náletům” již odzvonilo. Jedním z nejčastějších kritérií firem je také časový rámec. Kratší a intenzivnější formáty školení jsou populární a chtěné.
Na základě jakých kritérií vybíráte vaše lektory, na co kladete největší důraz?
Snažíme se reagovat na vývoj trhu a aktuální poptávku firem, a proto máme v naší společnosti speciálně vytvořený tým, který se soustředí výhradně na práci s lektory a tématy. Snažíme se hledat lektory, kteří stejně jako my považují vzdělávání za celoživotní proces a kteří jsou schopni ve spolupráci s námi reagovat na aktuální poptávku a situaci na trhu. Chceme spolupracovat s lidmi, kteří rozumí své práci a jsou schopni se v rámci své profese dále rozvíjet, sledovat nové trendy a přinášet nová témata, která pak společně vnášíme do vzdělávacích programů pro naše klienty.
Vy osobně máte dlouhodobou zkušenost z náborového byznysu. Co vás přivedlo do oboru vzdělávání a co vás v něm oproti oblasti náboru překvapilo?
K oboru vzdělávání mne přivedla náhoda. Vzdělávání mne zajímalo, ale rozhodně jsem neplánoval, že do něj tímto způsobem vstoupím. A co mne překvapilo? Zajímavé pro mě bylo zjištění, že dobře nastavený systém vzdělávání dokáže odstartovat sérii pozitivních změn a opravdu ovlivnit chod celé firmy. Zároveň člověk rozvíjí i sám sebe.
Jak se díváte na budoucnost firemního a profesního vzdělávání? Jaký je váš pohled na online vzdělávání a microlearning?
Budoucnost firemního a profesního vzdělávání vidím v propojení klasických tréninků s online prvky. Microlearning umožňuje osvojit si novou dovednost za velmi krátkou dobu. Blended learning dokáže vzdělávání posunout na vyšší úroveň, protože poskytuje platformu pro komunikaci lektora s klienty i v období mezi jednotlivými kurzy, ale umožňuje i komunikaci účastníků kurzů mezi sebou.
Zůstane podstata rozvojových programů stále stejná, nebo se zásadním způsobem změní?
Změna je jediná jistota. Podstatou vzdělávání bude i nadále rozvoj, posun, pokrok. Forma vzdělávání se však měnit bude a tento proces již začal. Nové nástroje jsou a budou vítanou součástí vzdělávacího procesu i v budoucnu. Nicméně, i když budete mít nekonečno možností, jak se vzdělávat, ale nebude se vám chtít, ničeho nedosáhnete a všechny nejnovější aplikace vám budou k ničemu.