Sepsali jste svůj životopis. Uvádíte v něm pouze pravdivé údaje a dobře jste si jej přečetli, aby neobsahoval žádné překlepy nebo hrubky. To je samozřejmě chvályhodné, neznamená to však, že jste dobře připraveni. Podle serveru Management Today byste si měli dávat pozor také na následující chyby, které spolehlivě odradí vaše potenciální zaměstnavatele.
Nesrozumitelný jazyk
Vyvarujte se žargonu, který se sice může běžně používat ve vašem odvětví, ale náboráři mu nebudou rozumět. Ani anglický rodilý mluvčí vám nebude rozumět, když se charakterizujete supermoderním slovním spojením typu „blue-sky thinker“. Stejně důležité je nepsat příliš formálně nebo příliš květnatě. Ukažte, že umíte komunikovat srozumitelně.
Slabý jazyk
V životopise nepoužíváme slovesa „myslet si“ nebo „cítit“. Spojeními typu „Myslím si, že...“ nebo „Mám pocit, že...“ byste pouze ukázali, že sami sobě příliš nevěříte. Raději používejte sloveso „být“ (jsem), „dělat“ (dělám) nebo konkrétní významová slovesa (umím, pracuji apod.).
Příliš divoká grafika
Pokud jde o vzhled životopisu, stále platí pravidlo držet se klasiky. Pokud se nehlásíte na pozici kreativního grafika, jakákoli nestandardní podoba životopisu bude spíše na škodu. Životopis by se měl především dobře číst – informace by tedy na papíře neměly být příliš namačkány na sebe. Neměl by být napsán na barevném papíře ani napuštěný parfémem.
Seznam pracovních povinností bez úspěchů a čísel
Pro potenciální zaměstnavatele je důležitější, čeho jste ve své dosavadní praxi dosáhli, než to, za co jste byli odpovědní. Na prvním místě tedy u každé své předchozí pracovní pozice uvádějte dosažené úspěchy. Nejlepší je, když zmíníte konkrétní čísla – kolik peněz jste vydělali bývalému zaměstnavateli za jeden rok, jak moc jste zvýšili návštěvnost určitého webu apod.
Špatný název životopisu
Každý životopis, který budete rozesílat, by měl být připravený na míru konkrétnímu zaměstnavateli a konkrétní pozici. Dávejte si také pozor, jak pojmenujete soubor s životopisem. Název souboru by měl obsahovat vaše jméno a příjmení, případně ještě název firmy, kterou oslovujete. Neměl by být příliš obecný jako např „CV2014.doc“ nebo neformální jako např. „PepaTesco.doc“.
-kk-